onsdag den 28. juni 2017

Meditationsdag - dag 11 - 0 km - 350 km

Det har været så fin en dag. Bare vågne stille til strandkantsskvulp og fuglesang. Efterhånden kom der lidt liv på stien bag os og på stranden ...og på vandet. Det blæste ret tidligt godt op, og jeg var glad for, at vi kom i land i går! Færgerne kom og gik, og vi skulle ikke noget de første mange timer.

Har tænkt lidt tilbage på den svenske del af turen. Der har været så meget fint. Som det lidt ældre ægtepar, der var mine naboer på campingpladsen i deres autocamper og med deres lille hund Alice - som klart var fars pige. Konen fortalte, at de i årevis havde fejret midsommer med børn og børnebørn og oldebørn (de så godt nok unge ud) - men nu synes de lissom, at de havde gjort så meget. Ikke at familen var et arbejde - de trængte bare til, at det var enkelt og ikke det store arrangeringshalløj. Og så kiggede hun sig omkring og sagde: og hvad gør vi så her, stuvet sammen ved siden af hinanden! Skal lige siges, at jeg forstår ikke de svenske brandvedtægter...der blev holdt meget tæt. Tror hun allerhelst bare ville køre ud i det blå, men var lidt bange for natlige tyverier fra autocampere. Det var fint at høre hendes refleksioner - tror hun er en god bedste.

Eller den korte rodag hvor jeg landede ved Gidlövshammar og gik en god tur ind til Skillinge og fandt deres lille Søfarendes Kapel - altertavlen var Jesus, der hiver Peter op ad bølgerne ...og de havde et fint elklaver, hvor jeg tillod mig at sidde og spille lidt. Det var så rart! Og der var god og nænsom ånd.
Skillinge havn har iøvrigt en kreativ sjæl - eller også er det bare sån man gør! - foruden det svenske flag højt vajende er der euflaget og derudover flag for Danmark, Finland, Frankrig, Norge, Polen, Tyskland ....funderede lidt over rækkefølgen, men den er alfabetisk :-)

Har brugt det meste af dagen på at sidde og kigge udover vandet - og stillet spørgsmål. Hvorfor holder vi ferie? Fra hvad? Hvad gir det os? Hvad er opladning? Hvad laver man når man laver ingenting? Hvorfor kan det sommetider være let og sommetider svært (for nogen - for mig)? Hvornår savner vi? Hvad? Hvorfor? Hvornår gør vi ikke? Har det godt med at få lov at mærke alle spørgsmålene, uden at de nødvendigvis skal besvares.

På et tidspunkt pakkede vi sammen. Jeg prøver altid at vende teltet som en flad pandekage og lukke alle de insekter ud, der har summet rundt under oversejlet. I dag blæste de væk næsten helt af sig selv. Vi brugte en times tid på at gå op til Preemtanken, hvor Steen og de andre samler os op kl 17:40. Her på den lille stump græs i hjørnet er alt blevet rystet for sand og pakket pladsøkonomisk, så det er klar til at komme hurtigt ind i en bil. Det blir vist en ret blæsende sejltur :-)

Aner ikke hvad der sker de kommende dage, men holder godt øje med vind og bølger og skydning på fcoo. Husker Catherina sagde for 2 år siden, at jeg har det dårligt med, når der ikke er nogen plan, og at jeg blir rolig, når der blir lagt en plan. Kan godt mærke det lidt - men prøver at lade alle planerne flyve mellem hinanden som mangefarvede ballonerne ... måske lander de oppe på de her skynodelinier, som kom forbi i dag.

1 kommentar:

  1. Hej Nenia,
    følger dine dejlige fortællinger hver dag.
    Fortsat god tur, kærlige tanker Frede

    SvarSlet