mandag den 26. juni 2017

Blææææst - dag 9 - 16 km - 310 km

Dagen startede meget langsomt. Både Mille og jeg vidste, at vi ikke skulle langt i dag, så der var ingen grund til andet end at ta sig god tid.

Planen var bare at gå syd, så længe det var muligt. Udfordringen ved hårdt vejr som i dag er primært vind og bølger. Bølgerne kommer først for alvor nede ved Sandhammaren, men vinden var der fra start. Da det er fralandsvind, er havet sån set fladt nok, men når vi ryger op i 10-12 m/s, så koster det for det første lidt kræfter, men den helt store joker er vindstødene. De lange kan man planlægge lidt efter - de varer (alt efter hvor man læser) op til 1 eller 2 minutter. Men de korte og pludselige kastevinde kan være mere drilske, og Mille og jeg arbejder tæt sammen om, hvor meget vi læner os ind i vinden. Vi prøver at ligge 10-20 m fra land, men indimellem er der sten, man skal udenom, og så er der alle de små bugter med tilhørende næs, som stikker et stykke ud og gør os lidt mere exponerede. Man kan heldigvis se vindstødene lege på overfladen, så vi ved, hvor de er. Jeg havde bestemt, at vi blev ved, så længe det var sjovt.

Så her er vi efter 16 km lige før Gislövshammar. En lille forblæst samling huse der ligger næsten yderst på et næs, hvor der er fundet en masse oldtidsgravfund. Har gået en lille tur og kigget på det, og også kastet et blik på sydsiden - det var fint vi blev her!

I går var der tid til at lægge mærke til en sæl, som plaskede højt skråt bag mig - næsten fornærmet over at jeg ikke havde bemærket den. Senere var der et blad der flød lodret i vandet....indtil det gik op for mig, at det var finnen på en fisk!! Og lige ved siden af Mille svømmede to store krabater rundt - måske laks. I dag gik al opmærksomhed med at kigge efter sten og vindstød. Det er godt at prøve. Og det er godt at være tilbage på søkortet igen - heldigt at man ikke ryger ud over kanten når kortet slutter, som man gjorde i gamle dage.

Hvis jeg havde en hurtig bil, så kunne jeg nå lidt af Emilies studenterfest. Håber I får en vildt hyggelig Emiliefejring - og måske også får skålet for Klara, nu hvor I er samlet.
Tænker på jer!

I morgen blæser det knap så mange pelikaner, og vi stikker en bid mere sydpå. Der er kun godt 40 km til Ystad :-)

PS en lidt rystet selfie :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar