tirsdag den 27. juni 2017

Lang dags rejse mod Ystad - dag 10 - 40 km - 350 km

Dagen har stået på vind og bølger.

I starten var det fralandsvind skråt forfra, så vandet var roligt nok. Vi så en stor rovfugl dykke ned med kløerne efter noget i vandoverfladen - tror den var for lille til at være en havørn, men gys hvor var den flot og majestætisk! Har aldrig set det før live, så hjertet blev lige stille og ærbødig et øjeblik! Næste dyr var mindre. Noget småt kravlede rundt på låret under neoprenbukserne og bed lidt. Efter nogen tid havde det bevæget sig ned under knæet, og jeg bestemte mig for, at det skulle der lige styr på, så da sten blev til sandstrande, gik vi tæt på kysten og stak benet op og rullede bukserne op - og der kravlede sånen lille sort bille, af dem der sommetider er rigtig mange af om sommeren. Årh den var rar at få ud!

Nede ved Sandhammaren blev vinden til modvind og røg lige over 8 og bølgerne kom rullende. Er godt nok glad for al vores Vesterhavstræning!! Det gik langsomt - men fremad et rotag af gangen. Næste hjørne var Kåseberga, hvor der også var godt gang i bølgerne, men vinden krøb lige under 8 igen. Vi havde efterhånden været på vandet i 5 timer, men det var ikke sån lige at komme på land, og det var rarere bare at bruge kræfterne på at komme fremad.

Så dukkede Ystad op! Dejligt!
Der var en bugt på 10-12 km derhen, men det er så motiverende, at kunne se målet. Vinden gik lidt op igen og bølgerne ligeså, men det gik fremad!!
Den sidste times tid blev alt lidt roligere, og også lidt koldere, så det var rart, at der var ro nok til at pumpe lidt vand ud af cockpittet og få hue og puf på.

Og tid til at nyde himlen og tænke tanker om ting jeg ikke ved. Hvor langt ned under vandoverfladen mærker man fx en storm? Hvad gør hvaler når det stormer? Det må være svært at ånde i 10 m bølger... ved de det på forhånd og stikker af til roligere steder? Vi kender chillfaktor, hvor blæst kan gøre at 20° føles som 13°. Men når man i sauna puster på sin arm, så føles det varmere. Hvor skifter det? Ved 37° eller 42° eller noget helt syvende?

Vi er efter over 8 timer i træk på vandet landet lige ved Saltsjöbadet i Ystad og har hentet øl i byen. I morgen aften tar vi færgen til Bornholm - lige nu ser vejret lidt sort ud derovre ...... det kan jo ændres - og ellers finder vi på noget.

Men jeg er glad for at være her. Jeg er glad for at mærke sånen dag, at form og kunnen holder, og at jeg har verdens bedste Mille, som jeg føler mig så sammenvokset med. Jeg er glad for at ha haft en dag, hvor vildskaben derude slår lidt hul på kamrene derinde og får vendt bøtten lidt.

Lyden af folk der spiller fodbold og tennis og andet blander sig med strandkantsskvulp og fuglesang. Om lidt er der mad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar