fredag den 23. juni 2017

Majfest - dag 6 - 0 km - 201 km

Der er midsommerfest i dag!

Folk fester og spiser stor frokost og kartofler og sild og jordbær. Pigerne har blomsterkranse på og majstangen er majet - pyntet! Deraf navnet. Måske lissom når vi majer os ud - bare lidt mere positivt. Så lærte jeg det!
Der var fuldt af mennesker, da der blev danset "ræven rask" og "enebærbusk" og andet om stangen, og bagefter var der sækkeløb og trillebørsløb og til sidst tovtrækning. Først for børnene og så for de store hærdebrede rock'n rolltyper, mens der blev spillet We are the champions og The winner takes it all!!!
Jeg får brugt mit lommesvenske og snakket lidt med folk og mærket lidt mere, hvordan svensken er. Det er ikke så dumt :-)

I går fandt jeg en vandslange. og Mille fik den helt store tur, så nu ligger hun ved siden af teltet og shiner og kigger på børnefamilier, små hunde, amerikanerbiler, minigolf og de søde, vilde kaniner, som titter frem. Tror ikke det er harer, selvom de er vilde, men har ikke spurgt dem.

Gårsdagens tema om sorg og skuffelse har simret lidt, og foreløbig har to ting taget lidt form.
Jeg synes sommetider, jeg har svært ved at slippe, hvis jeg blir såret, og tror det måske kan hænge sammen med sårethedens dobbelthed. At det ikke kun er mig, der er såret og ikke føler mig set, som den jeg er, men at det samme måske også gælder for den anden, og jeg tror det kan være svært at skabe rum for en følelse af åbning begge veje samtidig. Har prøvet at afprøve en tanke - mærke hvad det gør, hvis jeg parkerer mit eget en stund og siger "hvad er du ked af?" - og det føles, som om det giver et rum med respekt, indføling, åbent hjerte, ærlighed, fravær af bitterhed og forurettelse ....måske ....det skal prøves af en dag.

Det andet er, at jeg bare synes, vi ikke er så gode til at sørge. Synes sørgebindet skulle (gen)indføres, så det ikke er et tabu, at nogen er i sorg, hvis de fx har mistet nogen. Og at det måske skulle på skoleskemaet, hvis ikke det allerede er der.

Det føles godt at ligge på vandet med tankerne. Som om de finder svar og plads og enkelthed - ikke blir så tunge, men bare får lov at blive tænkt.

Har kigget mig lidt omkring.
Simrishamn ligger i gåafstand og har bla den fineste kirke. Har altid haft en forkærlighed for kirkerum og mærker, at alt i mig på få øjeblikke falder til ro - på plads - finder hjem.
Og ellers er der blomster og jordbær overalt. En bakke koster 35, men manden så min 50'er og sagde: du får to! ....øh - det kan jeg nok ikke spise, men den lille dame, der tigger foran Netto, fik den ene bakke og et par småmønter. Håber hun elsker jordbær lisså meget, som min mormor gjorde! Og så kom jeg i Netto og fik byttet mine dåsetun - klaphat Nenia! Tjek om de kan åbnes uden dåseåbner :-)

Vi går på vandet i morgen tidlig, men om det blir nord eller syd er endnu lidt usikkert. Det vil tiden vise.

Lige nu trommer regnen mod teltet og jeg ligger og spiser jordbær der smager af sommer. Og der er æg og jalapenos til linserne i aften. Sådan en lille luxus man kan, når man er i land :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar