torsdag den 22. juni 2017

...ikke Bornholm... - dag 5 - 22 km - 201 km

Fcoo var blevet tjekket igen og var kun blevet endnu bedre, jeg var gået tidligt i seng, vågnede kl 2:30 og tjekkede fcoo en sidste gang .... og det der før var 0-2 og 2-4 var nu 4-6 og 6-8 og et felt med 8-10 tæt på!

På sin turblog for 3 år siden skrev Niels: Det er vigtigt at have et mål for at holde motivationen, men ligeså vigtigt at ændre det eller acceptere ændringer, hvis vejr og vind eller roform byder det. Det er rejsen og nuet, der er det vigtige, ikke målet.

Hjemme i klubben har vi noget vi kalder ROS. Risiko og sikkerhedsvurdering. Tanken er, at man lægger usikkerhedsfaktorerne sammen for at få et samlet billede. Ukendt rovand, et ret stort kryds i åbent hav (ca 37 km og 6-7 timer), alene, en ret bred og trafikeret sejlrende OG en vejrudsigt der både er på kanten og omskiftelig.... det summer op til noget jeg ikke ville. Hvis jeg virkelig havde skullet - hvis det havde været Danmark rundt, eller jeg var på flugt under 2. verdenskrig - så havde jeg hhv måske og helt sikkert gjort det, og havde formentlig også klaret det. Men jeg er bare på ferie med Mille og ikke ude for at flytte grænserne SÅ meget!

I stedet sov jeg videre og tog en stille morgen på stranden, mens de morgenfriske gik deres tur med eller uden hund, og valgte at gå efter at finde en campingplads og få et bad og noget strøm til batteri og mobiler.

Så vi stak stille mod nord og skævede over til Bornholm, som forsvandt i horisonten. Vi ses en anden gang. Langsomt begyndte strande at blive til klipper. Sjovt når man pludselig ser noget under overfladen på størrelse med en hval, og så er det bare en stor, flad, havafrundet klippe.

Nord for Simrishamn ligger Tobisvikens camping, og vi har fået en plads bare 230 skridt fra vandkanten i et hjørne, hvor der tilmed er et lille hegn. man kan tørre tøj på og 40 cm stakit mellem pladserne, hvor man kan sidde, som var det en lænestol.

Vi har tjekket ind for 2 nætter og slapper lidt af og finder ud af, hvad vi gør. Måske er det ret fint at prøve at ro i Sverige og ikke bare ro igennem Sverige. De første dage har handlet lidt åom at komme forbi hhv Falsterbokanalen og Sandhammaren, inden vejret skiftede. I dag har mærkbart bare handlet om at ro og være. Selvfølgelig er jeg ked af det og skuffet, men nu handler det om at være her og lade lidt op og møde svenskerne. Måske meget godt at prøve, hvis vi en dag skulle tage Sverige rundt! :-)

PS jeg er blevet bedt om en selfie - hermed forsøgt :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar