søndag den 2. juli 2017

Hjem - dag 14 - 70 km - 420 km

Det er sent lørdag aften – over midnat, så egentlig søndag – og det har været en lang dag på vandet.

Den startede allerede fredag aften, hvor færgen anløb Køge Havn kl. 22:30. Jeg var jo kommet med lidt udenfor nummer, så jeg var meget obs på at være klar whenever.... og vi var bare så heldige og fik lov at gå i land sammen med den første bil og de første to cykler! Somehow lykkedes det at gå med Mille og tasker på engang, og vi ilede de 654 m til den lille lystbådehavn lidt SV for færgen. Tak Niels, for anbefaling og rute. Jeg havde allerede taget det meste af rotøjet på, og vi fandt en fin lille græskant lige efter en lille bro og fik pakket Mille meget hurtigt og var på vandet 23:01. Meget hurtigere end jeg havde turdet håbe på. Havde egentlig overvejet at vente med at stikke ud, til færgen var væk – men den sejler først 00:30, og der er ca en sømil ud til yderste mole og åbent hav, så .... vi stak bare meget hurtigt af sted.

Det var mørkt og blæste ca. 6 m/s fra NØ. Det betød for det første modvind og for det andet reflekssø, så snart vi var ude. Køge havn er bygget langt ud og har en meget lang stenmole, som er perfekt til at danne refleksbølger. Skal ærligt indrømme, at det var lidt udfordrende i mørket, men vi prøvede at gå længere ud og undgå det værste.
Efter 45 min og 4 km var vi kommet udenom havnen og det åbne hav og var kommet ind til kysten, hvor pagajen kan nå sandbunden, og vandet bliver roligere. Det er nu meget rart :- )

De første timer gik det op igennem Køge Bugt. Bølger og vind tog lidt af efterhånden. Der var fester og gang i den rundtomkring, men ellers var der bare nat, stille, mørkt. Man kunne se det hvide skum, hvor bølgerne bryder, men ellers flød hav og himmel bare sammen. På et tidspunkt var vi lige i land og få lidt mere tøj på og finde siddeunderlaget frem, så måsen ikke blev så kold. Jeg gabte indimellem og fik lidt blodsukker undervejs, men var lissom indstillet på, at det var sån planen var. Så blir det lidt nemmere.
Ved 3-tiden blev det umiskendeligt en anelse lysere, og man kunne begynde at se andet end silhuetter på kysten. Efterhånden begyndte fuglene at synge godmorgen, og det lysnede for alvor – og så blev det tåget, eller egentlig tror jeg bare, det var regnskyerne, der hang så lavt og var så tætte, at det lignede tåge. Vi nærmede os vindmøllerne ved Avedøreværket, og man kunne kun se de vinger, der stak nedad. Hver gang de svingede op, forsvandt de i skyerne. Sånen nat går ikke uden at synge – aftensange, morgensange, alt godt.

Kl. 5 passerede vi Avedøreværket, hvor vi har været på tur et par gange. Køge Bugt er lidt uendelig – selv halvdelen af bugten er uendelig, men selvom den tog 6 timer, så var den nu også en ret fin natoplevelse. Herfra begynder København. Først Sjællandbroen og nogen km uden læ for vinden, som var taget lidt til igen. Derefter kommer det store spørgsmål: Sluserne! Som sagt var vandstanden syd for Kbh højere end nordfor, så strømmen burde gå den rigtige vej – men man ved det jo først, når man er der. Men yes!! vi gled fint igennem.

Turen op igennem København er bare så flot. Så fint at se broer og bygninger fra vandsiden.
Der var en del at holde øje med – både det vi vidste, og det vi ikke vidste.
Powerbådene fra Tuborg Havn havde i stort tal lyst til lige at suse ind og kigge på byen, så de kom hist og pist indimellem. Heldigvis gik de fleste hurtigt ned i fart, når de så os. I den nordlige ende skal vi ligge østligt (væk fra Langelinie fx) og kommer forbi Operaen og militærområdet ved Holmen – hvor de lige fyrede et drøn af kl. 8 :- ) Holmen har et afspærringsområde, hvor man trækker lidt udenom, og efter det kan vi så trække ind til kanten igen, men der kom pludselig et skib på indesiden – Poul Løwenørn som har bøjer ombord, et af søfartsstyrelsens inspektionsfartøjer. Der var ingen problemer i det, og vi ventede bare – det var bare lidt overraskende.
Vi skal ud gennem Lynetteløbet syd for Trekroner og skal derfra et stykke ud til nogen bøjer for at krydse op til Nordhavn, bla for ikke at komme i karambolage med de store krydstogtskibe, der allerede lå to af. Herude skal man holde godt øje med powerbådede fra Tuborg Havn, store skibe der kommer ind og så kom der også lige en af de små, kraftfulde switzer slæbebåde, som kan lave ret meget ballade i vandet med både kølvand og strømhvirvler. Først drønede den ud for at møde et stort skib, og derefter kom den ind igen bag skibet med en wire i, som for at bremse den. Efter den og inden Oslobåden stak vi over til Nordhavnsspidsen, hvor der med de ca. 6 m/s fra NNØ var refleksbølger langt ud. Vi stak de knap 5 km direkte på Skovshoved Havn, som blev pakket lidt ind i regntågen, der igen kom rullende. Henover bugten var der godt gang i bølger og modvind, men lidt efter kl. 10 var vi endelig fremme ved Skovshoved Havn – hvor der iøvrigt var gang i kajakpolokampe :- ) Det er altså sjovt!

Vi havde været på vandet over 11 timer og roet 55 km... og der var stadig 15 km hjem i strid modvind og regn. Vinden nord for Skovshoved var lidt ubarmhjertig, og lige der var det ikke så sjovt. Men nu ville vi bare gerne hjem og prøvede at holde modet oppe med "when there are clouds in the sky, you'll get by if you smile....". Så fint at den kan synges i ring – mange gange!

Og til sidst kom vi jo hjem – ..... Niels havde lige været på vandet og var i klubben og hjalp med at bære op og vaskede Mille, mens jeg fik badet, og han sluttede med at køre mig og alt mit pik pak hjem. Tak altså!

Vi har huset for os selv. Henrik har været forbi og sige hej, men ellers er der bare stille og kajakgear overalt.
Det er altid så specielt at lande.... Mærkeligt at det pludselig er normalt, at få rent og helt tøj på, gå med bare tæer uden at det er vådt og koldt og sandet, muligt at tage et glas rødvin og ligge i sofaen og se Ringenes Herre – og tage endnu et glas i skabet og hælde danskvand i fra køleskabet – og tage et tredie glas og et par appelsiner fra skålen og presse noget frisk juice. Det er jo luxus – men også en del af det der gør, at hverdagen kan blive så fuld af ting. Og informationer. Og alt muligt andet.
Det er så enkelt at have alt pakket ned på 5,61 m – så er der ganske vist kun en termokop til både te og rødvin og det hele, men det er ok.

Det har været lidt råt i vejret, og især til sidst blev det meget tid på land – men det er en del af det at være af sted, og det er der, der er mulighed for at opleve noget andet end planlagt, og møde gode mennesker, der tænker anderledes tanker.
Jeg synes, jeg har så gode og gedigne ting hvad angår grej og gear, og jeg har brugt alt, borset fra tørdragt og førstehjælp og andre nødting. Jeg er klart blevet bedre til at pakke småt og enkelt, og der er med tiden blevet bedre plads i kajakken.
Det har været uvurderligt at have Henrik og Niels som livliner på mange måder. Tak til jer begge to! Med en Svaneke Greenkeeper øl der lover, at den indeholder god karma! I er verdens bedste rokarmarater!
Igen er jeg kommet rigere hjem. Har fundet noget derude, som jeg gerne vil tage med videre, og har efterladt noget, som jeg gerne vil slippe.
Bedste sommerlige sommerønsker fra Mille og mig.